جوراب واریس چیست: موارد کاربرد، انواع و خرید

افراد از جوراب های فشاری که به جوراب واریس نیز معروف هستند برای آسایش، عملکرد بهتر در ورزش، و کمک به پیشگیری از بیماری های جدی پزشکی استفاده می کنند.

اساسا جوراب واریس جریان خون شما را بهبود می بخشد و می تواند درد و تورم را در پاها کاهش دهد. جوراب های فشاری همچنین می توانند احتمال بروز ترومبوز ورید عمقی (DVT) که نوعی لخته خونی است و دیگر مشکلات گردش خون را کاهش دهند.

جوراب های واریس در اندازه ها و قدرت های متفاوت وجود دارند، بنابراین شما یا پزشکتان باید تصمیم بگیرید که کدام گزینه بهترین عملکرد را برای شما خواهد داشت.

 

جوراب واریس چیست، موارد کاربرد، انواع و خرید

 

جوراب واریس چیست؟

جوراب های واریس به طور خاصی ساخته شده اند، کمی تنگ بوده و قابلیت کششی دارند که به آرامی پای شما را فشار می دهند. جوراب های واریس در اطراف مچ پا تنگ تر می شوند و در حالی که به سمت زانو می روند آزادتر می شوند. آستین های فشاری فقط بخش لوله ای، بدون قسمت پا را شامل می شوند.

شما می توانید آنها را از داروخانه تهیه کنید و یا به طور سفارشی از مرکز ارتوپدی فنی تهیه کنید، اما اگر پزشک شما آنها را تجویز کند، بیمه شما ممکن است هزینه را پوشش دهد.

 

چه افرادی از جوراب واریس استفاده می کنند؟

  • افراد مبتلا یا در معرض خطر ابتلا به بیماری های گردش خون، مانند DVT، واریس و یا دیابت
  • افرادی که به تازگی جراحی کرده اند
  • کسانی که نمی توانند رختخواب را ترک کنند یا به سختی پاهای خود را تکان می دهند
  • افرادی که در تمام طول روز در محل کار ایستاده اند
  • ورزشکاران
  • زنان حامله
  • افرادی که مدت زمان طولانی در هواپیما صرف می کنند، مانند خلبانان

 

جوراب های واریس چه کاری انجام می دهند؟

فشاری که این جوراب های بلند روی پاهای شما ایجاد می کنند باعث می شود تا رگ های خونی شما بهتر کار کنند. شریان هایی که خون های غنی از اکسیژن را به عضلات شما می برند، می توانند آرام شوند، بنابراین خون آزادانه جریان می یابد و رگ های شما یک فشار کمکی برای برگرداندن خون به قلب دریافت می کنند.

جوراب های واریس می توانند از خسته و دردناک شدن پاهای شما جلوگیری کنند. آنها همچنین می توانند تورم در پا و مچ پا را کاهش داده و همچنین به جلوگیری و درمان ورید عنکبوتی و واریسی کمک کنند. این جوراب ها حتی ممکن است احساس سرگیجه در هنگام ایستادن را متوقف کنند.

از آنجا که خون در حال حرکت است، یکجا ماندن در رگ و ایجاد لخته را غیرممکن می کند. اگر یک لخته تشکیل شده و رها شود، می تواند با خون شما حرکت کند و در جایی خطرناک مانند ریه های شما گیر کند. لخته های خون همچنین باعث می شود که جریان خون در اطراف آن ها دشوار شده و می تواند باعث ایجاد تورم، تغییر رنگ پوست و مشکلات دیگر شوند.

بعضی از ورزشکاران، از جمله دونده ها، بازیکنان بسکتبال و بازیکنان ورزش های سه گانه، جوراب واریس و یا آستین فشاری بر روی پاها و بازوهای خود قرار می دهند. نظریه این است که جریان خون مناسب سبب رسیدن اکسیژن بیشتر به عضلات می شود و حمایت آن از آسیب بافت جلوگیری می کند. و پس از آن، گردش خون و لنفاوی بهتر به وضوح کمک خواهند کرد که عضلات به سرعت بهبود یابند. آنها کمتر دچار درد و گرفتگی شده و زودتر بهبود می یابند.

 

 

انواع جوراب واریس

جوراب و آستین های مختلف برای پوشش دادن قسمت های مختلف بدن شما می آیند. برای DVT، اکثر جوراب ها تا پایین زانو کاربرد دارند، اما شما می توانید تا بالای ران آن را نیز داشته باشید.

آنها همچنین درجات مختلفی از فشار را دارند که با معیار mmHg اندازه گیری می شوند. جوراب ها احساس تنگی می دهند، اما نه به طور دردناک و آزار دهنده. جوراب با فشار خفیف، با درجه کمتر، معمولا به اندازه کافی برای نگه داشتن شما روی پای خود در محل کار راحت است. برای جلوگیری از DVT، به درجه بیشتری نیاز دارید.

جوراب بازدارنده ترومبو آمبولی (TED) یا جوراب ضد آمبولی برای پس از عمل جراحی و هنگامی که شما نیاز دارید در رختخواب بمانید طراحی شده اند. اگر شما می توانید بایستید و به اطراف حرکت کنید، جوراب فشاری معمولی بهتر است.

اگر شما به جوراب های فشاری برای بیماری نیاز دارید، پزشکتان پاها را اندازه گیری می کند و موارد مناسب را برای شما تجویز می کند.

 

چگونه آنها را بپوشیم

  • جوراب را صاف کنید بطوریکه کاملا صاف روی پای شما قرار گیرند.
  • دقت کنید بخشی از آن یکجا جمع نشده و چروک نخورده باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که آنها خیلی بلند نیستند. بالای آن را تا نزنید یا لوله نکنید، زیرا اینکار می تواند آنها را خیلی تنگ کند و در نتیجه می تواند مشکلاتی برای جریان خون ایجاد کند و یا حتی گردش خون را قطع کند.
  • اگر دکتر شما به شما گفته است که جوراب های فشاری بپوشید، احتمالا باید آنها را بیشتر اوقات بپوشید. اما شما می توانید در هنگام حمام کردن آنها رادر بیاورید. شما می توانید جوراب، دمپایی و کفش را روی جوراب های فشاری بپوشید. با پزشک خود در مورد چگونگی و مدت زمان استفاده از آنها صحبت کنید.

  • برای مطالب بیشتر به سایت حکیم کیلنیک مراجعه فرمایید

  • منبع سایتکلینیک حکیم | ارتوپدی فنی و طب فیزیکی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.